Priča poznatog ratnog reportera BBC-ja: "Vidio sam što je u ratu radio Praljak"

BBC je emitirao komentar svog novinara, međunarodno poznatog ratnog reportera Jeremyja Bowena, o presudi Prliću, Praljku i ostalima.

Bowen je u jeku agresije na BIH izvještavao iz Mostara. Za BBC je opisao zašto je 2007. godine odlučio u Haagu svjedočiti protiv Slobodana Praljka. Ovo je njegova priča:

"Bio sam svjedok tužiteljstva u slučaju protiv Praljka i njegovih suoptuženika u Haagu. On me ispitivao, bijesan zbog činjenice da mu se sudi zbog - kako je on to vidio - obavljanja svoje dužnosti.

"Duga lista ratnih zločina"

Svjedočio sam jer sam 1993. godine, usred rata u Bosni i Hercegovini, vidio što su učinili u Mostaru, na jugu zemlje. 400 godina star most bio je pod vatrom Praljkovih snaga, bio je to simbol stare Bosne koju su silom željeli uništiti. Uništenje Starog mosta bila je samo jedna točka na dugom popisu ratnih zločina. 

1993. bosanski vojnici, koji su bili opkoljeni u istočnom dijelu Mostara zajedno s tisućama civila, suprotstavljali su se snagama bosanskih Hrvata na čelu sa Slobodanom Praljkom. Osuđen je za ubojstva mnogih civila - poput Franje Pavlovića, kojemu sam i sam zajedno s njegovom suprugom i prijateljima pokušao pomoći. Ali već je bio mrtav.

Potresne priče o ubojstvima i silovanjima

Civili su umirali jer su Praljak i njegovi suoptuženi pokušavali uspostaviti etnički čistu državu bosanskih Hrvata, što je sud proglasio udruženim zločinačkim pothvatom. Njihovi ratni zločini su uključivali protjerivanja civila, većinom muslimana, koje su htjeli ubiti ili otjerati.

Noću sam viđao kako civile pod paljbom tjeraju preko linije razgraničenja u istočni dio grada. Ove snimke su korištene kao dokaz na suđenju Praljku. Od ljudi koje su tjerali u istočni Mostar iz prve ruke sam čuo mnoge potresne priče o ubojstvima, silovanjima i etničkom čišćenju od strane hrvatskih snaga.

Žrtve od kojih su tisuće bile u Haagu, zahvaljujući Međunarodnom sudu za bivšu Jugoslaviju, doživjele su barem malo pravde. Zadaća suda, da osudi najgore ratne zločince koje je Europa vidjela još od nacista, ne smije biti zasjenjena samoubojstvom Slobodana Praljka", ispričao je za BBC Jeremy Bowen.

Podržite održavanje stranice Kolumne klikom na reklame ispod, unaprijed smo zahvalni