Kolinda kao Branko Uvodić: Lijepom našom za vaše pare

Prema službenim podacima Državnog izbornog povjerenstva (DIP) sveukupni trošak za državni proračun predsjedničkih izbora na kojima je pobijedila s 32 tisuće glasova prednosti Kolinda Grabar-Kitarović iznosio je 82,7 milijuna kuna. Demokracija košta, taj iznos nije problem samo po sebi. Problem je što se nakon skoro tri godine Kolindina mandata čini da smo sve te milijune potrošili da bismo dobili najskuplju moguću verziju HTV-ove folklorne emisije Lijepom našom, odnosno na to tko će naslijediti Branka Uvodića kao voditelj tog showa. 

Tijesno je pobijedila plavokosa gospođa sa savršeno umjetnim osmijehom i naramkom ispraznih fraza, koja se voli fotografirati s obožavateljima, ostavljati ostatke obiteljskog ručka u najlonskoj vrećici pored kontejnera i zapjevati kakvu poskočicu ili domoljubnu budnicu kada zatreba. Nakon što je godinama putovala svijetom o našem trošku kao ministrica vanjskih poslova i veleposlanica, a bez nekih pamtljivih i konkretnih rezultata, Kolinda Grabar-Kitarović sada o našem trošku putuje i svijetom (naročito su primijećena putovanja u SAD i fotkanje pred ogradom Bijele kuće) i Lijepom našom, opet o našem trošku, svoj mandat pozicioniravši kao novu verziju poznatog HTV-ova showa samo bez pratnje tamburaškog orkestra.

U najnovijoj epizodi emisije “Privremena selidba predsjedničkog ureda” popularna voditeljica Kolinda je sa svojom svitom došla u Bjelovarsko-bilogorsku županiju, a onda se zaputila do Koprivničko-križevačke. 

Početak svake epizode je dobro poznat - svečano podizanje "predsjedničke zastave"

Početak svake epizode već je svima poznat - svečano podizanje predsjedničke zastave. Ne, to nije loša satira nego hrvatska politička realnost. Razmislimo malo o tom činu i što on konkretno predstavlja. Negdje na Pantovčaku se vijori komad platna koji se naziva “predsjednička zastava” ili ih se ima više na lageru u nekoj ostavi, pa se onda jedna ili dvije od tih zastava stave u gepek službene limuzine, odvezu parsto kilometara gore ili dolje, lijevo ili desno, te se onda uz postrojavanje par gardista u svečanim odorama i ekipe iz lokalnog KUD-a u narodnoj nošnji podignu na jarbol. Riječ je o posve ispraznom činu u skladu s vođenjem politike kao spektakla, klišeju iz reality showa u kojem se nešto banalno nabrijava i predstavlja jako napetim i važnim. No, to je i prilika za fotografiranje, da se predsjednica pojavi s nacionalnim simbolima kao kulisom i projicira sliku vrhovne domoljupke. Fanovi pak imaju priliku biti oduševljeni što je njihov gradić na dan-dva blagoslovilo prisustvo “predsjedničke zastave” iako im to nije riješilo nijedan konkretan problem u životu.

Poslije te ceremonije slijedi niz sastanaka na kojima se u suštini neobavezno ćaska s lokalnim čelnicima i biskupima, s malim proizvođačima i pučkoškolcima, sve bez ikakvog konkretnog rezultata. Primjerice, Kolinda se u Bjelovarsko-bilogorskoj županiji susrela s predstavnicima obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava iz te i susjedne županije “te poručila kako će inicirati proširenu sjednicu gospodarskog vijeća na temu poljoprivrede”, hvale se na službenoj stranici Ureda predsjednice. 

Ona naravno nema baš nikakve ovlasti kada je riječ o poljoprivrednoj politici, a sjednica njenog vijeća o toj temi je bez ikakve realne težine. Kolinda zapravo poručuje da će održati diskusijski kružok na Pantovčaku, to je prvi konkretni rezultat njezinog sastanka s predstavnicima obiteljskih gospodarstava. Kao drugi konkretan potez preostaje joj da, kako je sama obećala, resornom ministru Tomislavu Tolušiću prenese poruke sa sastanka. Kolinda, dakle, u 21. stoljeću i svijetu digitalnih komunikacija funkcionira kao neka vrsta gluhog telefona između određene skupine ljudi i nekog od ministarstava vlade nad kojom nema nikakve ovlasti i moći. Nitko realan ne očekuje da će preporuke koje će s Pantovčaka biti poslane Tolušiću ikako utjecati na njegov rad i poljoprivrednu politiku koju vodi. Sve zajedno je zapravo privremena grupna terapija, fingiranje vođenja politike, multipliciranje ispraznih gesti i poza u čemu je, mora se priznati, predsjednica maestralna.

Svaka selidba predsjedničkog ureda omogućava besplatni medijski prostor

Show “Privremena selidba predsjedničkog ureda” već skoro tri godine putuje Hrvatskom, dobiva opširan i besplatan medijski prostor u nekim vladajućima bliskim medijima (pred svaku selidbu se s Pantovčaka redakcije bombardira mejlovima i najavama nove epizode), a glavna se zvijezda oduševljeno skita i fotografira Lijepom Našom o našem trošku, valjda da bi domovinu još više voljela kada je detaljno upozna. Nažalost, od te praktične vježbe za predmet Priroda i društvo, koja je pretvorena u politički reality show, građani Hrvatske nemaju nikakve koristi. 

To što Kolinda padobranski sleti tamo ili ovamo na 24 ili 72 sata u najdobrohotnijem tumačenju funkcionira kao politički fast food za zaboravljene ljude u pasivnim krajevima, čiji je svijet i život politička klasa, koje je godinama istaknuti dio i predsjednica, užasavajuće smanjila i osiromašila. Nije teško razumjeti zašto je ljudi većinom dočekuju kao Beatlese u prvoj polovici šezdesetih - Kolindin kratkotrajni dolazak razbija zaglupljujuću monotoniju osiromašene provincijske svakodnevice, podsjeća kako izgleda netko tko dobro živi, stvara iluziju o brizi države i ojačava deluziju da se “zna se” ipak nekako isplatilo. Nažalost, to su prazne kalorije jedne dugogodišnje bolesne politike.

Naravno, predsjednica je imala priliku učiniti nekoliko konkretnih stvari koje su unutar njenih skromnih ovlasti, povući par zdravih poteza koje je obećavala u kampanji. Mogla je značajno smanjiti budžet svojeg ureda, što nije učinila, i mogla se preseliti s Pantovčaka u Visoku ulicu, što također nije učinila. Mogla nas je sve zajedno manje koštati, taman u skladu sa svojim konkretnim političkim učinkom, ali to joj je valjda bilo iznad političkih kapaciteta.

Kolinda se radije odlučila tamburati uzduž i poprijeko Hrvatske, predstavljajući za predsjednike bez ovlasti uobičajene paradne sastanke, obilaske i presijecanja vrpca kao veliku inovaciju nazvanu “Privremena selidba predsjedničkog ureda”, koja funkcionira tako da kratkotrajno zauzme neki ured u kojem bi ionako sastančila kada dođe u posjet, okiti ga “predsjedničkom zastavom”, sve rastrubi u medijima - pa HRT mrtav-ozbiljan uživo prenosi podizanje zastave iz Koprivnice kao da je breaking news! - i trudi se time stvoriti dojam da nešto doista radi za male ljude. Intervju za RTL u kojem je predsjednica provela desetak minuta pričajući o LED lampicama i planovima za minglanje po zagrebačkom adventu bolje ni ne spominjati, jer svako prisjećanje nanovo potiče susramlje.

Kolinda voli biti u fokusu javnosti

Toj ne baš jeftinoj fatamorgani političkog djelovanja - godišnji budžet Ureda predsjednice iznosi oko 38 milijuna kuna - u stvarnosti hrvatske pustinje ne odmažu ni povremeni skandali poput tragikomične afere Čokolinda, kada su se čokoladice Made in Serbia pretvorila u glavnu političku temu u državi na par dana. Jer i preko povremenih kontroverzi je vrhovna ispraznica u fokusu javnosti, što je najvažnije za njen show program. Uostalom, baš zato je njezin već legendarni prošlogodišnji put u SAD izazvao toliko interesa - predsjednica koja obožava javnu inscenaciju, čak toliko da je spremna na taktičko guranje na svjetskim summitima da bi se mogla fotkati uz najveće zvjerke - a nasuprot političkog sadržaja, odjednom je na nekoliko dana misteriozno nestala preko Atlantika.

Ali kada se trezveno svede račun, nema drugog zaključka nego da je Kolindin show Lijepom našom primjer one narode “puno para, malo muzike”. Evo, u najnovijoj epizodi iz Bjelovarsko-bilogorske i Koprivničko-križevačke županije Kolinda je pričala o poljoprivredi, demografiji, politici štednje, iseljavanju, malom poduzetništvu, otvaranju nekog pilot projekta na Trgovačkom sudu, te je djeci u školi čitala ulomke iz “Vlaka u snijegu”, što je neprijeporno najvažnija stvar koju je u ovoj epizodi učinila. Sve to je zapravo svjetlosnim godinama daleko od njenih stvarnih ovlasti, pa nema sumnje da je ovaj predsjednički posjet više konkretne koristi donio samoj Kolindi kao materijal za njen zabavni show nego svim ljudima zajedno koje je imala priliku susresti. Njima je ostalo par selfieja i dan uzbuđenja kao premosnica do kirvaja.

To i jest suština cijele stvari: Kolindi se tekuća, kao i svaka prethodna, sezona emisije “Privremena selidba predsjedničkog ureda” itekako isplati jer kamuflira predsjedničku izlišnost i stvara dojam akcije u korist građana, koji sve to ujedno i plaćaju. Ako to ipak ne bude dovoljno za drugi mandat, Kolindi preostaje opcija da nakon više od dvadeset sezona zamijeni već donekle starmalog Branka Uvodića kao zaštitno lice HTV-ove Lijepom našom. Potrebno radno iskustvo i ekstenzivnu praksu Kolinda za tu poziciju ima - petogodišnji predsjednički mandat.

Gordan Duhaček, komentar za Index.hr

Podržite održavanje stranice Kolumne klikom na reklame ispod, unaprijed smo zahvalni