Klopka Medveda: Braniteljima više nego što možemo platiti

Ivan Pandžić, tekst za Express.hr

Kakve veze ima Agrokor s hrvatskim braniteljima? Naizgled nikakve, ali Europska komisija je u veoma povoljnim prognozama za rast hrvarskoga gospodarstva ove godine i Agrokor i branitelje označila kao rizik za javne financije u 2018. i idućim godinama. "Europski birokrati", kako ih vole nazivati u hrvatskoj javnosti, vidjeli su ono što se na domaćoj političkoj sceni uporno pokušava negirati.

S druge strane, kako nas uvjeravaju izvori iz vladajuće stranke, ta prognoza je konačno "otvorila oči" i premijeru Andreju Plenkoviću, koji je ranije vjerovao svome ministru branitelja Tomi Medvedu.

"Procjene da novi zakon o braniteljima neće značajno opteretiti proračun sljedećih godina jednostavno nisu točne. Prognozira se rast izdataka sljedeće godine tek nešto viši od 280 milijuna kuna, a do 2025. godine ukupno će porasti tek nešto manje od 870 kuna. To jednostavno ne drži vodu", kaže nam upućeni izvor koji je sudjelovao u izradi novog Zakona o hrvatskim braniteljima.

Trenutačno se za mirovine branitelja iz proračuna izdvaja oko 4,5 milijardi kuna i još milijarda iz proračuna Ministarstva branitelja. Upravo je Tomo Medved ranije dao računicu za koju je tvrdio da je usklađena s Ministarstvom rada i mirovinskog sustava. Po njoj bi 2025. godine i inače za branitelje, po postojećem zakonu, bilo izdavajno 7,5 milijardi kuna, a po novom 8,3 milijarde kuna.

I to je držalo vodu dok, prema našim izvorima, Plenkoviću nije predstavljena drukčija računica, a i ministar mirovinskog sustava Marko Pavić shvatio je da bi izdaci bili veći. Počela je velika akcija kako obuzdati Medveda pod utjecajem braniteljskih udruga. Novi zakon predviđa niz novih davanja iz proračuna, ali tri su najveće što se tiče upravo ionako prenapregnutog mirovinskog sustava. Branitelji će i danas moći ostvariti status hrvatskog vojnog invalida, što im je sadašnjim zakonom onemogućeno.

Drugo, i oni koji idu u starosnu mirovinu, a imaju status branitelja, po novome će dobiti veće mirovine, a sad im se taj status nije priznavao. Treće su prava pripadnika HVO-a, koja će stupiti na snagu tek 2019. godine, ali nema jasnih procjena koliko će uopće koštati njihove mirovine.

Možda je najogledniji primjer novih ratnih vojnih invalida, objašnjava nam naš izvor. Stručne procjene, koje Medved umanjuje, kažu da će biti između 10.000 i 15.000 branitelja koji će pokušati dobiti status invalida i dokazivati da je njihova današnja bolest ili posttraumatski stresni poremećaj (PTSP) uzrokovan ratom. Svi oni nisu prije dobili status, ali sad su im ponovno otvorena vrata. Naš sugovornik vodi se jednostavnom računicom.

Neka ih bude 10.000 i neka svaki branitelj za takvu mirovinu košta minimalnih 5000 kuna bruto. To je 600 milijuna kuna godišnje. Samo na toj stavci! Bez dodatnih davanja za starosne mirovine braniteljima, naknada od 1000 kuna za nezaposlene branitelje i članove njihovih obitelji, bez HVO-a, bez povećanih osnovica koje je propisao novi zakon...

Treba naglasiti da trenutačno za mirovine "tek" 40.000 invalida i branitelja Domovinskog rata po posebnim propisima odlazi 4,5 milijardi kuna godišnje. A ostalo je još skoro dvostruko više onih koji su nastavili raditi, a mogli bi sad koristiti prava. Koliko će njih to i tražiti, nije moguće točno predvidjeti, pa je zato i procjena koja nosi tek od 600 milijuna do milijardu kuna dodatnog troška godišnje jako konzervativna. Iako HDZ želi udovoljiti braniteljskoj populaciji, trošak je iznimno visok, i to su čak shvatili u stranci.

Kako saznajemo, u zadnji tren, konačni prijedlog zakona je mijenjan, i to prema napucima struke a ne braniteljskih udruga. Mladi ministar rada i mirovinskog sustava, Marko Pavić, uz potporu Plenkovića ipak je ubacio naizgled potpuno nevažni amandman koji je prošao ispod radara javnosti. Ali predstavlja veliko sito za sve one koji pokušaju 25 godina poslije rata ishoditi status ratnog vojnog invalida. I oni sigurno neće biti po volji braniteljskih udruga.

Umjesto da svi podnose svoje zahtjeve Zavodu za vještačenje, ministar Pavić predložio je i izlobirao uz potporu Plenkovića da prije toga moraju u ovlaštenoj zdravstvenoj ustanovi obaviti vještačenje koje će dokazati uzročno-posljedičnu vezu rata i sadašnjeg stanja bolesti. A te ustanove će određivati zajedno ministar branitelja, ministar rada i, najvažnije: ministar zdravstva. Kako doznajemo, Medved se rukama i nogama borio protiv tog amandmana, ali morao je popustiti.

Nakon tog ograničenja, tek se pravilnikom treba propisati kako bi izgledalo to prethodno vještačenje u zdravstvenim ustanovama, pa je zato njegovo značenje ispalo izvan fokusa. No propisat će se ustanovljivanje veze rata i bolesti u čak tri stupnja.

U prvom stupnju se u dva ili tri dana radi osnovna dijagnostička obrada, pa nakon nekoliko tjedana test i retest. Nakon toga oni za koje se odredi da su granični slučajevi idu na drugi stupanj, koji uključuje mjesec dana boravka u dnevnoj bolnici, i to s ostalim braniteljima.

Tu se rade dodatne pretrage i evaluacije, a promatrat će se reakcije pojedinaca unutar grupa. Nakon toga oni za koje postoji dvojba imaju li PTSP idu na dodatni jednomjesečni stacionarni bolnički boravak s dodatnim analizama i pregledima. Tek oni koji prođu takvu zdravstvenu evaluaciju moći će ići na Zavod za vještačenje da im utvrdi stupanj invaliditeta, što je, prema originalnome Medvedovu zakonu, trebao odmah biti prvi stupanj.

Jasno je da će mnogi koji pokušaju svoje životne tegobe fiktivno povezati s posljedicama rata, morati otpasti. "To su uobičajeni postupci. S druge strane, oni kojima se u takvom postupku zaista utvrdi da im je zdravstveno stanje posljedica rata sigurno će i dobiti status ratnog vojnog invalida jer Zavod za vještačenje ne može pobiti tako ozbiljnu prethodno utvrđenu kliničku sliku", kaže naš sugovornik.

Naravno, ovaj sukob Plenkovića i Pavića s Medvedom u HDZ-u su pomno skrivali i sve rješavali unutar kuće. Plenković je vjerovao da je ministar Medved, kao ugledni branitelj i general, jednostavno potpuno upućen u problematiku kojom se premijer nije nikad bavio.

Prvi alarm upalio se kad je otkriveno kako je u zakonu predviđeno da gradovi i općine moraju izdvajati svake godine od 0,3 do 1 posto svog proračuna za braniteljske udruge, kojih trenutačno ima 1350. To je godišnji trošak do 250 milijuna kuna. Udruga gradova i Udruga općina, iako ih vode HDZ-ovci, pobunile su se. Na kraju je i od toga, na Plenkovićevo inzistiranje, Medved morao odustati.

"Nikome u HDZ-u nije stalo da ovaj zakon ne prođe. Neće se zamjerati braniteljskoj populaciji. Dat će značajna dodatna prava, ali nije niti slučajno da se prava za pripadnike HVO-a ostavljaju za primjenu tek u 2019. godini. Želi se još proučiti, a i vidjeti učinke Zakona o braniteljima iz Hrvatske. Prava pripadnika HVO-a mogla bi biti značajno veći financijski teret nego što je Medved predstavio. Ne bi zato bilo čudno da budu odgođena pred kraj sljedeće godine za još jednu godinu. No to ćemo još vidjeti", objašnjava naš sugovornik.

Pripadnici HVO-a će također imati pravo na invalidsku mirovinu, kao i članovi njihovih obitelji ako su poginuli kao pripadnici Vijeća obrane u BiH. HDZ je, s druge strane, izložen i zahtjevima za dodatna povećanja za ionako blagonaklon zakon u pravima onih koji su branili Hrvatsku.

Primjerice, general Željko Glasnović, kojem su upravo pripadnici HVO-a biračka baza u dijaspori, spremio je amandman prema kojem bi se izjednačili branitelji s civilima u postupku vještačenja i ukinule se nepovoljnije SDP-ove liste za branitelje. Glasnović traži i da oni koji su otišli u starosnu mirovinu iz policije ili vojske, s ionako beneficiranim radnim stažem, ako imaju i dana ratnog puta, imaju pravo i na dodatak, rad na pola radnog vremena bez ukidanja prava na mirovinu.

Da nešto nije u redu s prvotnim procjenama ministra Medveda o koštanju novih prava, jasno je i iz prijedloga zakona, ali i njegove rasprave u Saboru. Za razliku od prvog čitanja zakona, Medved u drugom uopće nije napravio financijsku procjenu za zakon. To je inače obveza za svaki akt koji Vlada usvaja. Ali sad je ostavljena konstatacija da će se učinci zakona vidjeti unutar dvije godine.

To je jasan signal da ni Medved ne zna koliko će sve koštati, ali se ne smije povući niti razjariti javnost pravim iznosima koji će biti potrebni. Također, u saborskoj raspravi SDP-ovci su davali i procjene da će novi zakon koštati dvije milijarde kuna, ali Medved nije odgovarao kontrapodacima. "Na hrvatske branitelje se ne smije gledati kao na teret", glavna je poruku ministra Medveda. S druge strane, oni koji realnije gledaju stanje ističu da im je i trenutačni zakon davao sasvim dovoljno prava.

"Kad bi Đuro Glogoški otišao 10 dana u SAD, a njihov veteran došao u Hrvatsku, siguran sam da bi se Glogoški brzo poželio vratiti, a Amerikanac bi htio ostati ovdje. Medved je određenim braniteljskim udrugama dao prevelika obećanja. Dio će se ostvariti, ali dio jednostavno ne može izdržati proračun, što će opet, nažalost, rezultirati razočaranjem u braniteljskoj populaciji", priznaje nam sugovornik upoznat s pravima u novom zakonu i koji godinama radi s braniteljima i bori se za njihova prava i zdravstvenu skrb.

Kako god, račun će biti veći nego što je dosad predstavljeno javnosti.

Podržite održavanje stranice Kolumne klikom na reklame ispod, unaprijed smo zahvalni